Собор архістратига Михаїла

“Ангел такий прозорий, що через нього ллється на нас і досягає до нас світло Божественне… через них ми пізнаємо не їх, а живого Бога, Якого вони пізнали.”

Святитель Григорій Палама.

 

 

Перш ніж Господь Бог схотів створити людину, Він спочатку створив ангелів. Це невидимі, безсмертні, дуже досконалі і чисті духи, які мають досконалий розум і вільну волю, їхня кількість безмірно велика. Пророк Даниїл бачив у видінні престол Бога, де “тисячі тисяч Йому служили, і силенна безліч перед Ним стояла” (7, 10). А святий Іван Богослов у Книзі Одкровення каже: “Потім я бачив, і чув голос ангелів багатьох навколо престола, і істот і старших; і було число їх — множини множин і тисячі тисяч” (5, 11). Сам Ісус Христос говорить у святому Євангелії про легіони ангелів (Мт. 26, 53).

Від Діонісія Ареопагіта (V ст. ) в Церкві започатковано звичай ділити всіх ангелів на три чини, по три кожний, тобто разом дев’ять ангельських чинів: серафими, херувими і престоли; господства, власті і сили; начала, архангели й ангели.
Господь Бог після створення ангелів схотів їх випробувати, тоді велика частина їх збунтувалася проти Нього. Святий Іван Богослов говорить про війну на небі (Од. 12, 7). На чолі добрих ангелів став архангел Михаїл і переміг Денницю (Сатану) і його ангелів. Через це свята Церква, коли почитає ангелів, то ставить святого архангела Михаїла на першому місці.
Святі ангели мають подвійне завдання: щодо Господа Бога і людей. Головне завдання ангелів на небі — це вічно прославляти Господа Бога. Пророк Ісаія бачив у видінні, як серафими в небі взивали: “Свят, свят, свят Господь сил: уся земля повна його слави” (6, 3). У святій Літургії є кілька уривків, де сказано про це почесне завдання ангелів. “Владико, Господи Боже наш, — каже молитва малого входу, — що установив на небі чини і воїнства ангелів і архангелів на служіння Твоєї слави… “. У молитві під час тропарів священик молиться: “Боже святий, що в Святих перебуваєш. Тебе трисвятим голосом серафими оспівують і херувими славословлять, і всі небесні сили Тобі поклоняються”. Друге завдання ангелів щодо Господа Бога — це служіння Богові. Слово “ангел” з грецької означає: “посланець, сповісник”. Тож ангели — це Божі посланці, сповісники. На підтвердження цієї ролі є багато прикладів у Старому й Новому Заповітах.
Стосовно людей ангели з волі Божої є нашими опікунами й хоронителями. У 90 псалмі  сказано: “Бо ангелам своїм Він повелить про тебе, щоб берегли тебе на всіх твоїх дорогах” (вірш 11). Ангелів, завданням яких є охорона людей, звемо ангелами-охоронцями. Святі Отці Церкви вчать, що кожна людина має свого ангела-охоронця. Святий Василій Великий каже: “Ніхто цього не заперечить, що кожний вірний має свого ангела” (Проти Евномія З, 1). Подібне говорить і святий Іван Золотоустий: “Кожний з нас має ангела” (Бесіда. 26 на Ді. 12, 1-3). У просительній єктенії святої Літургії просимо в Бога про ангела-опікуна: “Ангела миру, вірного наставника, охоронця душ і тілес наших у Господа просимо”. На основі Святого Письма святі Отці вчать, що не тільки кожна людина, але й кожна громада, Церква й народ мають свого ангела-охоронця.
З усього того, що вище сказано, стає зрозуміло, чому свята Церква вшановує  ангелів, та чому вони займають особливе місце в нашому церковному році і богослужіннях. Почитання ангелів у Східній Церкві почалося ще в III столітті, а в IV вже було загальнопоширеним. Про це свідчить храм на честь святого архангела Михаїла, який збудував у передмісті Царгорода Костянтин Великий (274-337). У цьому храмі, за свідченням історика Созомена, відбулось багато чудесних зцілень. На святій Літургії під час проскомідії наша Церква приписує ставити окрему частину просфори на честь “Чесних небесних сил безплотних”. У службах нашого октоїха ангелам присвячений понеділок, перший день тижня, мабуть, тому, що ангели — це перші Божі створіння, а в небі після Божої Матері стоять найближче до Божого престола.
Свято на честь святого архангела Михаїла та інших безтілесних сил було встановлене у IV ст. Це свято зветься собором через те, що цього дня Церква почитає собор-зібрання усіх безтілесних сил разом зі святим архангелом Михаїлом, а також собор-зібрання людей на землі, щоб прославити небесні сили.
Святкуємо Собор святого архангела Михаїла в листопаді, бо колись давно, рік починався з березня. Тоді цей місяць був дев’ятим у році, тож має символічне відношення до дев’яти ангельських чинів.
Головна мета свята — звеличити і прославити святого архангела Михаїла, а з ним й інших ангелів. Прославляють його тому, що в обороні Божої честі він став на чолі добрих ангелів, коли бунтував сатана. Звідси і його почесний титул архістратига, що з грецької значить “начальний вождь”. З тієї причини й іконографія представляє його як озброєного полководця: шолом на голові, вогняний меч у руках, а під ногами в’ється змій — символ сатани.
Богослужіння цього дня оспівує велич святого Михаїла перед Божим троном, його ревність і вірність Богові та опіку й заступництво за нас.
Свято святого архангела Михаїла і святих ангелів доводить нам велике значення ангелів для нашого спасіння. Він пригадує нам і наші обов’язки щодо святих ангелів, а передусім нашого ангела-охоронця. Протягом усього нашого життя, кожної хвилини й на кожному місці він з волі Божої є над нами, нас оберігає, нам дає добрі думки, остерігає нас від гріха, за нас заступається перед Богом. Наш ангел охоронець — це наш провідник до неба, помічник у спокусах, товариш у хвилини смерті. Він постійний свідок наших думок, наших слів і наших справ. Лише колись у вічності ми побачимо, наскільки ми завдячуємо своєму ангелові охоронцеві. Звідси випливає наш обов’язок святих ангелів почитати, їх славити та їм кожного дня дякувати за допомогу і опіку. “Прославляти ангелів, — читаємо у проповіді, що її приписують святому Івану Золотоустому на Собор архангелів, — це наш обов’язок. Вони прославляють Творця, сповіщають його милосердя і любов до людей”. Від колиски доручаймо наших дітей їхньому ангелові — охоронцеві, навчаємо їх його любити та щодня до нього молитися. Історія Церкви знає дуже багато випадків, у яких ангел — охоронець у чудесний спосіб захистив дітей під час небезпеки. Наша повага до свого ангела-охоронця буде йому особливо милою, коли ми не тільки будемо його вшановувати і до нього молитися, а коли будемо його наслідувати. Він дає нам гарний взірець святості. Він нас вчить своїм прикладом, як любити Бога, Йому служити та Його славити. Тож намагаймося так гаряче Бога любити, як він Його любить, і так ревно виконувати Божу волю, як він її виконує, і як виконують її всі ангельські хори в небі.

Сьогодні і у нашому храмі відбулося святкове Богослужіння, на якому вся громада проголошувала молитви до архістратига Божого Михаїла та небесних сил безплотних, просячи миру та спокою в нашій країні, порятунку для кожної християнської душі та Божої ласки і опіки над всіма нами.